Sommerlejr København 2005 - Dagbog fra tumlinge

Lørdag 18.06.2005

Spændingen var stor, da 22 Tumlinge med ledere kl. 09.45 forlod Vester Hassing i bus med kurs mod København. Her ankom vi til hytten i Hareskoven sidst på eftermiddagen.

Der blev anvist sovesale og tumlingene måtte sammen med puslingene indbyrdes aftale hvilken etagekøje, de skulle sove i – og det var ikke alle der kunne komme på 3. etage!

Vi fik delt puslinge og tumlinge op i 4 madhold – Skinkerne, Grisene, Fiskene og Musene. Resten af lejren skulle disse hold sørge for borddækning, oprydning m.v.

Klokken 22.45 var der ro i lejren – alle var trætte efter rejsen og aftenlejrbål.

De daglige nyheder - ”Få det fattet” - blev for første gang præsenteret af John T og silden Susie, alias Troels & Karina.

Søndag 19.06.2005

Om formiddagen blev lejren og det tilhørende område udforsket indtil den store lejrgudstjeneste fandt sted. Banken og Tutten – vores slikbutik – åbnede for første gang. Der var trængsel hver dag i middagspausen, når Tutten havde åbent.

Efter middag sagde vi farvel til væbnere og seniorvæbnere, som tog på hike.

Eftermiddagen bød på ”Hareløb” – et løb i området for puslinge og tumlinge. Der blev løst flere opgaver som fx binding af knob, lej med faldskærm, spisning af gulerod uden brug af hænder, spil med sund og usund mad m.v.

Igen blev dagen afrundet med lejrbål og ”Få det fattet”, som hver dag var sjovt og udbytterigt.

Mandag 20.06.05

Efter den daglige formiddagsandagt kl. 10, var det den store skrivedag. Der blev skrevet mange breve til familierne. Bagefter tog piltene på hike og 1. års-tumlinge blev på lejren, hvor de bl.a. havde vandkamp sammen med puslingene.

1. års-tumlinge tog om formiddagen på hike i skoven. De overnattede i telte ved lejren. Om aftenen fik alle tumlinge bagt snobrød og fik sin egen ekstraudgave af ”Få det fattet”.

Tirsdag 21.06.05

Efter at der blev pakket ud af teltene, flyttede 2. års-tumlingene igen ind på sovesalen, og så bød formiddagen på pizzaløb. Der skulle løses opgaver og indsamles ingredienser som ost, skinke m.v., så alle til middag kunne bage sin egen pizza.

Vi fik fortalt at der i Nordjylland var et forfærdeligt tordenvejr, men her på lejren var der solskinsvejr – det var der i øvrigt hele ugen.

Om eftermiddagen blev brikkerne til det store vendespil malet. Alle var så optaget af at male brikker, at vi denne dag slet ikke nåede at prøve vendespillet – det måtte vente til torsdag.

Lige før aftensmaden vendte piltene hjem og lidt senere også væbnere og seniorvæbnere.

Alle var igen samlet til lejrbål og dagens udgave af nyhederne – ”Få det fattet”.

Onsdag 22.06.05

Onsdag var alle spændt på – for det var dagen, hvor vi skulle til København og afslutte aftenen i Tivoli. Formiddagen foregik dog på lejren med tidlig frokost, så vi kunne nå S-toget kl. ca. 13.

I København startede vi med en guidet tur i Rundetårn. Tumlingene fik løbet adskillige gange op og ned i tårnet – de skulle nemlig tælle trappetrinene!

Bagefter var vi på rundvisning på Rysensteen – FDFs administrative hovedkontor. Her spist vi også i baggården et ekstrastort måltid, så vi var godt rustet til aftenens strabadser.

Godt mætte ankom vi til Tivoli kl. 18. Billederne under galleriet taler vist for sig selv – alle havde en rigtig god aften, der blev afsluttet kl. 23 med et flot H.C. Andersen show & fyrværkeri. Selv de allermindste tumlinge og puslinge holdt sig vågne – vel og mærke indtil de sad i bussen! Så denne dag udgik ”Få det fattet”.

Torsdag 23.06.05

Der var dømt ”sov-længe-dag”. Efter andagten var det tid til vendespil for puslinge og tumlinge. Om tirsdagen var malet så mange brikker, at der blev 2 spil og 4 hold. Der blev spillet med stor ildhu.

Om eftermiddagen deltog hele lejren i ”1 – 100 løb” – et avanceret løb med 100 poster, som alle bød meget specielle opgaver og udfordringer. Både store og små morede sig kongeligt.

Om aftenen blev der hold Sankt Hans aften, først med grill over bålet og efterfølgende fællessang m.v.

Fredag 24.06.05

Igen skulle vi til København, men denne gang med bus med afgang fra lejren kl. 9. Alle var med på Københavns Rådhus, hvor vi bl.a. var en tur i tårnet. Derefter kørte bussen til Amalienborg, hvor vi så vagtskiftet kl. 12.

Vi gik langs Langelinie til ”Den lille havfrue”, hvor vi spiste frokost, inden vi skulle på kanalrundfart kl. 13.30. En spændende tur på 45 minutter i 32 graders varme – rigtigt sejlervejr!

Så var turen kommet til Christiansborg Slot, hvor puslinge, tumlinge og pilte var på guidet rundvisning. Det vakte lidt morskab, at vi skulle have særlige skind-overtrækssko på for ikke at snavse i bl.a. den fine Riddersal. Guiden fortalte bl.a. om gobelinernes historie og indhold.

Efter tur på slottet gik vi til Folketinget. Også her fik vi en guidet tur, denne gang af Rasmus Prehn, som var onkel til en af puslingene.

På busturen hjem fik vi løst et mindre problem. Vi havde haft så travlt, at der ikke havde været tid til at bruge af lommepengene. Så chaufførerne måtte stoppe på en tankstation, så slik- og isrationen kunne udnyttes!

Aftenen bød på lejrens sidste andagt og det sidste lejrbål. Det var også med vemod at vi fik sidste afsnit af ”Få det fattet”.

Lørdag 25.06.05

Lejrens eneste regn kom denne morgen – det gjorde nu ikke så meget, for alle var ved at pakke – nu skulle vi hjem med afgang kl. 11.

Mere eller mindre trætte og beskidte ankom vi til Vester Hassing kl. 17.15. Alle kunne sige ”tak for en god sommerlejr”.

Vi ønsker alle en god sommer og på gensyn til næste sæson.