Sommerlejr København 2005 - Dagbog fra piltene

Piltenes dagbog sommerlejr uge 25/2005:

Lørdag 18.06.2005
kl.9.45 var der afgang fra skolen med kurs mod lejren ”Jonstrupvang” i Ballerup. Da vi ankommer til lejren skal piltene have slået deres telte op, de blev delt op og skulle så hjælpe hinanden med at få rejst teltene, med hjælp fra lederne. Da alle var på plads var der aftensmad og lejrbål. Piltene spiser ude sammen med væbner og opefter. Der gik lidt tid inden der var ro denne aften, alt var spændende.

Søndag 19.06.2005
kl.10.00 var der gudstjeneste som Ole Pihl stod for. Vi var så heldige selv at have vores egen præst med på sommerlejr, som gjorde det til en helt speciel oplevelse. Væbner og opefter tog på hike lige før middag. Piltene skulle stå for lejrbål denne aften, så det gik eftermiddagen med at arrangerer. Piltene fik lavet et rigtig godt program for lejrbålet denne aften, og som sluttede af med ”få det fattet”. Inden vi skulle til ro, snakkede vi om vores hike, som vi skulle på i morgen og hvad vi hver især skulle pakke.

Mandag 20.06.2005
Efter morgenmad og andagt skulle piltene pakke deres rygsæk, så var der tut inden afgang på hike. Vi havde vores frokost med i rygsækken som vi spiste i skoven undervejs. Da vi kom til det kredshus som vi havde lånt af Smørrumneder FDF, gik vi ned i byen for at købe is, slik, chips og sodavand til at hygge os med. Da vi kom tilbage skulle vi have bygget bivuakker som vi skulle sove i. Det var nogle flotte bivuakker som piltene fik lavet. Så var der aftensmad, som bestod af burger, lækkert. Tak til Peter som havde forberedt det hele, så vi kun skulle stege bøffer og varme bollerne. Vi hyggede om lejrbålet med sang, inden det var godnat, det var lidt spændende at skulle sove i bivuak.

Tirsdag 21.06.2005
Vi stod tidligt op, da vi skulle have pakket og ryddet op, så vi kunne komme videre på vores hike. Vi satte kurs mod Værløse, da vi kom til Måløv handlede vi ind til frokost, som vi senere spiste inde i skoven. Da vi havde spist frokost holdt vi vores andagt. Lige inden vi skulle videre, blev vi spurgt om vi var raske på at gå en lille om vej inden vi var hjemme, for så ville vi gå ind til Værløse og finde en svømmehal og hygge os der. Da blev der stor jubel, det ville vi gerne, vi trængte til at blive svalet af. Derefter gik turen hjem til lejren gennem skoven. Vi kom hjem til lejren kl.17.00 ved godt mod. (Vi har ca. gået 20 km i alt, på vores hike). Så der var afslapning indtil vi skulle spise. Sluttede dagen af med lejrbål og udgaven af ”få det fattet”.

Onsdag 22.06.2005
I dag skulle vi til København og slutte aftenen i Tivoli. Efter frokost gik vi ned til Ballerup station, vi skulle med S-tog ind til København. Vi startede med rundvisning i rundetårn, hvor vi skulle tælle trappetrin (dagens opgave). Derefter gik vi ind til Rysensteen som er FDFs administrative hovedkontor. Vi spiste vores rugbrøds madder i baggården og fik en rundvisning. Så gik turen til Tivoli, hvor vi prøvede alle de forlystelser som vi havde lyst til og sluttede aftenen af med et flot H.C. Andersen show & fyrværkeri. Godt trætte ankom vi til lejren igen og på hovedet i soveposen. Der var hurtigt ro denne aften.

Torsdag 23.06.2005
Vi sov længe denne dag. Efter andagten skrev piltene brev hjem til deres forældre. Om eftermiddagen deltog hele lejren i 1-100 løb. Alle morede sig. Der var meget varmt, så der var dømt vandkrig for dem som havde lyst. Til aften grillede vi, senere var der Sankt Hans bål og underholdning.

Fredag 24.06.2005
Der var by tur til København, afgang fra lejren kl.9.00 med bus. Alle var på Københavns Rådhuset, hvor vi var oppe i tårnet. Derefter kørte vi til Amalienborg, hvor vi så vagtskiftet kl.12.00 derefter gik vi langs Langelinie til ”Den lille havfrue” hvor vi spiste vores frokost, inden vi skulle på havnerundfart. Vester Hassing FDF havde en båd helt for sig selv, en spændende tur på 45minutter i 32 graders varme.
Derefter var Puslinge, Tumlinge og Piltene en tur på Christiansborg Slot, hvor vi var på en guidet rundvisning. Vi var også en tur i folketinget hvor vi fik en rundvisning af Rasmus Prehn, som er onkel til en af puslingene. På hjem turen måtte chaufførerne stoppe på en tankstation så vi kunne købe is og slik, der var jo lommepenge som brændte i lommerne. Den sidste aften på lejren blev rundet af med lejrbål og andagt, samt sidst afsnit af ”få det fattet”. Da alle piltene var faldet i søvn og lå godt nede i deres soveposer og sov nok så sødt. Blev de vækket og skulle på natløb, det hører sig til når man er på lejr.

Lørdag 25.06.2005
Da vi havde spist morgenmad, var det tid til at få teltene pakket sammen, det skulle gå lidt stærkt, da det truede med regn. Vi nåede lige akkurat at få pakke det sidste telt sammen inden det gav sig til at regne, den første regn på hele lejren. Med afgang fra lejren kl.11.00 nåede vi lige at komme i tutten og få tanket slikdepotet op. Så gik turen hjem til Vester Hassing, mere eller mindre trætte og beskidte. Vi kunne alle sige ”tak for en god sommerlejr”.

God sommer til alle og på gensyn til en ny sæson.