Færøerne 2007

Opdateret mandag 30.07.07 kl. 01.00

Dagbog nedenfor, løbende opdateret fra lejren. Billeder fra lejren ses i link til venstre.

I uge 27 var puslinge og tumlinge på sommerlejr i Sønderjylland. I uge 29-30 var "de store" på sommerlejr til Færøerne.

De boede på spejdercentret Scout Center Selatrað i bygden Selatrað. Hvordan er vejret på Færøerne? - Vejrudsigten for Færøerne kan ses hos DMI.

De tog af sted lørdag den 14. juli, lå til ved Shetlandsøerne søndag kl. 16.00 - 16.30 og ankom til Torshavn mandag morgen kl. 6.00. Herefter med bus til lejren, hvor mandagen gik med at få rejst telte m.v.

Webmaster var med på turen og opdaterede løbende hjemmesiden fra lejren.

Opdateret søndag 15.07.07 kl. 17.00:

Lørdag 14.07.07 - Søndag 15.07.07

Her søndag kl. 16 (17 dansk tid) er vi anløbet Shetlandsøerne, hvor vi ligger 1/2 time. Webmaster benytter lejligheden med mobilforbindelse til en kort status.

Vi kom vel ombord lørdag aften og kl. 21 var der afgang. Dem der ønskede det fik udleveret søsygemedicin.

Vi er lidt overraskede over, at trods relativt roligt vejr, bevæger færgen sig mere end forventetl. Men går vi på øverste dæk (8. etage) er der faktisk rigtig meget vind, så det er nok ikke så mærkeligt.

Med lidt bøvl lykkedes det at få sovepladser til alle. Af uransagelige grunde havde rederiet glemt 3 personer. Vi sov i couchetter, hvor der i de fleste sover 9, så der er meget trangt. Især i den øverste etage, hvor der er ca. 20 cm fra næsetip til loft.

Søndag startede med morgenmad. De fleste har været rundt på færgen og mange var i eftermiddag en tur i poolen. Det går faktisk fantastisk, ingen lader til at kede sig. Eneste negative er, at vi har nogle enkelte der døjer lidt med søsyge.

Ellers kan vi nyde udsigten, som bl.a. har budt på lidt boreplatforme.

I morgen skal vi tidlig op. Couchetterne skal forlades kl. 5, hvorefter vi går i land kl. 6. Vi starter med morgenmad på havnen i Torshavn, hvorefter der er busafgang til lejren. Og så skal lejren bygges op.

Slut for nu - fra Shetlandsøerne, som ser meget flotte ud

Opdateret mandag 16.07.07 kl. 19.00:

Sejlturen fra Shetland til Færøerne gik ret roligt. Vi var ellers advaret, at det kunne være lidt hårdt, når vi gik fri af Shetlandsøerne. Så heldigvis fik de fleste en god nats søvn. Vi gik tidlig i seng kl. 22 efter at have holdt lejrbål på færgen. Nuvel, ingen bål, men hyggen var der nu alligevel.

Mandag 16.07.07

Mandag bliver vi vækket kl. 04.30 og nyder den flotte indsejling til Torshavn, hvor vi ankommer kl. 6.00. Det tager lidt tid at komme i land, især bliver vores morgenmad forsinket, da vores lastbil bliver taget til kontrol i tolden.

Vi får morgenmad på kajen inden vores bus kommer kl. 8.30. Vejret byder sig fra den gode side - der er solskin, så vi får et fantastisk førstegangsindtryk på den 1,5 times bustur til lejren. Det er bare så flot, at det nok er svært at gengive på billeder. Jeg selv sidder ved siden af Andreas, som er pilt. Han ærgrer sig gul og grøn over at kameraet ligger i bagagen. Jeg gør det samme og er enig i hans konstante udsagn - se Hans, hvor er det bare flot. Vi er enige om, at på hjemturen skal kameraet være med.

Men vi er trætte, så mange bukker under af de mange indtryk og sover lidt i bussen. Vi ankommer til lejren kl. 10 og efter at lederne planlægger hvordan vi skal bo, får vi teltene sat op i løbet af formiddagen.

Eftermiddagen er fri - nogle sover i teltene, nogle leger, og en del skal straks bestige det første fjeld. Det sker sammen med en leder, for det er uden for det tilladte område, hvor man må bevæge sig uden at have en leder med.

Vi bliver delt i madhold, så vi er forberedt til alt det praktiske der kommer, når så mange mennesker skal have mad.

Det var alt for nu - for mit madhold skal møde for at koge kartoffelmos på trangia-køkken. Vi er delt i 12 madhold, 2 hjælper Ole i køkkenet, vi andre skal koge kartofler. Dagen har budt på tørvejr, men sjovt at se at solen skinner, pludselig er det diset, og kort tid efter skinner solen igen.

Og så er der friske billeder på, både fra den 14.07-15.07 og fra i dag den 16.07. Da der er internetforbindelse i lejren, kan vi ligge billeder på hjemmesiden i god opløsning.

Opdateret tirsdag 17.07.07 kl. 21.00:

Efter lejrbål og varm kakao, gik vi i seng i teltene - meget sært at det er lyst ved midnatstid!

Tirsdag 17.07.07

Det er ikke varmt på Færøerne. Det meste af tirsdagen er der kold vind, som for mange af os betyder vi fryser lidt. Masser af tøj, og bevægelser hjælper dog gevaldigt. Og heldigvis er der ikke megen nedbør, og der er da også varme perioder hvor vinden ligger sig lidt.

Om formiddagen laver vi holdinddeling og får forbedret vores lejr. Bl.a. må vi se i øjnene at vores fælles køkken/opholdstelt er for lille, så det må nedtages og sættes op ved siden af i større udgave. Og en savnet opvaskeplads bliver opført.

Om eftermiddagen kan der vælges mellem 4 udflugtsruter, fra en kort tur til vandet til en længere tur i fjeldet. Det giver varmen.

Igen hygger vi med fælles madlavning, denne gang kødsovs og skruer. Vi er nu på vej til lejrbål og glæder os til i morgen, hvor vi skal på stor busudflugt til Klaksvik - Færøernes næststørste by.

Der er igen friske billeder fra i aftes og i dag, og er du tålmodig, kan aftenudsigten i aftes kl. 20 ses som video. Der er en stor på 11mb og en lidt mindre på 8 mb

Opdateret onsdag 18.07.07 kl. 22:

Onsdag 18.07.07

Vi har travlt om morgenen. Madholdene står som vanligt op 7.15, resten 7.30, inden der er morgenmad kl. 8.00. Men inden bussen kommer kl. 9, når alle både at få vasket op, og hæve penge til turen i "banken" (styring af lommepenge).

Bussen kører til Klaksvik, hvor vi ankommer kl. 10 og en guide støder til. I Klaksvik besøger vi Christianskirken, hvor vi får et fascinerende foredrag om kirkens historie. En byvandring og hurtig slikhandel, inden vi forlader byen kl. 12. Vi skal gennem den nye tunnel på 6,2 km til øen Bordoy.

Meningen var at vi skulle have frokost på et udsigtspunkt på øen Kunoy. Men også i dag er vinden kold, så guiden, der er lærer til dagligt, ændrer spisestedet til hendes skole i byen Arnafjørdur på øen Bordoy.

Ellers går turen rundt på de nordlige øer Bordoy, Kunoy og Vidoy. Guiden fortæller interessante ting undervejs, og der er enkelte "pitstops". Vi passerer mange tunneller, de ældste fra 1967 er så små, at normale busser ikke kan gå igennem. Så dagens bus er en specialbus, der er lav nok til at passere.

Som guiden sagde til sidst - hun var glad for at det var en chauffør der havde prøvet det før - det kræver sin chauffør når der er modkørende, for de små tunneller har kun 1 spor, så mødepladserne undervejs skal anvendes. Heldigvis møder vi ikke andre busser, for bussen kan ikke være her, og så skal der bakkes 2-3 km!

Mere detaljerede oplysninger om turen findes på dagens billedreportage.

Vi når hjem kl. 16.30, så vi kan nå at lave aftensmad.

Dagen var uden regn, men igen må vi konstatere at vinden er bidende kold. Vi glæder os over at vejrudsigten skulle byde på varmere vejr de næste dage.

I morgen torsdag er vi hjemme i lejren, inden vi igen fredag skal på tur. Denne gang til Vestmanna, hvor vi skal se på grotter og fuglefjelde. Det bliver en flot tur i båd, hvor vi sejler tæt på, og oplever fuglene på nærmeste hold.

Opdateret fredag 20.07.07 kl. 11.30:

Torsdag 19.07.07

Endelig glædes vi over vejret. De 2 foregående dage har været frygtelig kolde. I dag er rigtig godt, og vejrudsigten for de kommende dage ser også godt ud, jubii.

På Færøerne er der ingen myg, men inden vi glæder os over det, irriteres vi af fluer, som kommer, når vinden forsvinder. Nogle af dem kan stikke, men hovedparten er bare irriterende. Minder om tordenfluer, de kravler ind i øerne og vimser omkring os.

Det er hjemmedag, vi laver forskellige tilbud til børnene. En gruppe tager på fisketur på havnen, nogle går en tur ud i det blå. En gruppe går en tur op af det nærmeste fjeld.

Dem er jeg selv med. Vi har madpakke med, og når helt på toppen i ca. 500 meters højde. Vi har nogle af de helt små med, så det er med stor stolthed de kommer hjem.

Desværre rammes vi af et uheld, da vi ankommer til lejren. Min egen datter Gitte springer over en lille grøft, men lander forkert. Hun bliver sammen med sin mor Tove kørt til hospitalet i Torshavn. Hun har brækket benet lige over ankelen. Bruddet er desværre så kompliceret, så det skal opereres. Vi har sidst hørt fra Tove i aftes kort inden operationen.

Om eftermiddagen nyder alle vist lidt fri aktivitet. Mange skriver breve hjem, nogle hygger andre får ryddet op.

Vi slutter dagen med lejrbålshygge og efterfølgende grillpølser og kakao. Dagens billeder ses her.

Fredag får alle lov at sove en time ekstra, så de kan være friske til den spændende udflugt i båd langs vestkysten, hvor fuglelivet skal være fantastisk.

Opdateret lørdag 21.07.07 kl. 11.00:

Fredag 20.07.07

I dag skal vi have den formentlig største oplevelse på Færøerne, sejltur gennem grotter og forbi fuglefjelde fra Vestmanna til Tjørnuvik. Vejret er fremragende til det - solskin og vindstille, så humøret er i top, da vi starter den 1,5 time lange bustur til Vestmanna på øen Streymoy.

Humøret bliver endnu bedre, da vi modtager nyt fra hospitalet i Torshavn. Gittes operation er gået godt, og hun er i rigtig godt humør. Jesper og Julie besøger i dag deres familie i Torshavn, så de besøger Gitte & Tove og har lidt tøj med til dem.

Vi ankommer til Vestmanna og starter med at spise frokost på havnen. Men skipper kommer og meddeler at de desværre har motorfejl og reservedele ikke som ventet er ankommet, så de kan ikke sejle. Inden skuffelsen bliver for stor, har han dog en løsning. Han vil sejle turen igen på søndag, men i stedet hente os i lejren i Seletrad - det bliver turen ikke dårligere af!

Samtidig vil rederiet betale dagens bus og sende os til Saksun, som han oplyser er noget af det flotteste på Færøerne. Her er en fantastisk natur og en sandstrand, som ikke er normalt på Færøerne.

Vi kører ca. 1 time til Saksun, og han har ret - her er flot.

Vi kommer sent hjem og går straks i gang med aftensmaden. Billeder fra dagen ses her.

Og så til sidst en serviceoplysning: Hvis nogle sender SMS eller ringer til Carina, så nytter det ikke. Telefonen ligger på bunden af havnen i Seletrad. Vi har haft redningshold udsendt - men de har nu opgivet, idet det anses at alt håb for overlevelse er udelukket.

Lørdag 21.07.07

I dag er der Færøsk dag i Gøta. Det bliver rigtig spændende. Der er festival i byen, der forventes 5-10.000 gæster. Vi har 2 guider med, og skal bl.a. have rundvisning på en trawler, se færøsk dans, smage færøsk mad, på museum og meget mere.

Og vejret er også i dag fantastisk. Flot solskinsvejr fra morgenen af.

Bussen afgik her kl. 9.30. (dvs. 10.30 i Danmark) Jeg selv besøger i dag familien på hospitalet i Torshavn. Det passer samtidig med at Chris kan blive kørt i lufthavnen, han har været her en uges tid, og tager som planlagt hjem i dag igen.

Opdateret søndag 22.07.07 kl. 19.00:

Den færøske dag er en rigtig god dag, fra gammel til ung!. Billederne taler vist for sig selv. Billederne ses her.

På hospitalet i Torshavn har de haft en god behandling. Kirurgen oplyser at Gittes fodtøj har begrænset skaden. Hun har haft vandrerstøvler på, så bruddet ligger heldigvis oven for støvlen. De har lavet et yderligere brud på benet for at kunne trykke det sammen. Hun slipper formentlig for yderligere operationer. Det vil vise sig ved kontrolrøntgenundersøgelse på torsdag. Gitte kan formentlig udskrives mandag, når lægen igen er på vagt.

Men da sygeplejerskerne hører, vi skal på fuglefjeldstur søndag, ringer de hjem til lægen privat, for de synes hun skal have den oplevelse. Det synes lægen heldigvis også, så jeg får hende med hjem i bilen. Det glæder vi os alle meget over.

Søndag 22.07.07

Igen er vejret i top, og vi glæder os til båden henter os her i havnen. Vi får set fugle i tusindvis, og ikke mindst søpapegøjen, som mange gerne vil se. Et par stykker bliver lidt søsyge, for den lille båd vipper en gang i mellem voldsomt. Men for de fleste er det en sjov oplevelse.

En flot og uforglemmelig tur. Blot et udpluk af vore billeder er lagt på hjemmesiden, men det er svært at få oplevelsen på et billede. Billeder fra turen ses her.

Nu skal der spises og klargøres til hike, som starter i morgen. Jeg skal selv med piltene, som kommer hjem igen til aften, de øvrige har 2 eller 3 dage i fjeldet.

Opdateret mandag 23.07.07 kl. 20.00:

Mandag 23.07.07

Fra søndagsturen er der lagt 3 minivideoer fra kameraet på. De giver en lille opfattelse af gårsdagens fuglefjeldstur. De er på ca. 10mb hver, så det kræver lidt tålmodighed. Video 1, video 2, video 3.

I dag mandag er det hike-dag. Selvom det meste er pakket i aftes, er der travhed her til morgen - alle skal være klar. kl. 9. Pilte går over fjeldet til byen Skalabotnur. De øvrige går samme vej men fortsætter til Kambsdalur, hvor der overnattes. Væbnerne går så herfra og hjem igen tirdag, mens de øvrige tager en afstikker til Aalborgs venskabsby Fuglafjørdur, inden de er tilbage i lejren igen på onsdag.

Da jeg selv er med piltene, er det mest fra deres tur der er billedreportage. Det var en god tur. Vi vidste at opturen startede stejl, men vi ikke vidste ikke at nedturen var mere stejl!. Men vi havde en rigtig god tur, hvilket de alle giver udtryk for. Som Max sagde efter 9 hele rugbrødsskiver til frokost i fjeldet - "Det er sjovt at være på hike". Hvor er det dejligt at se sådan en flok glade børn.

Vi startede kl. 10 og skulle nå bussen på den anden side kl. 15.45. Da nedturen var sværere end ventet, tog det længere tid, så alle var lidt skuffede, da vi 15.30 ankom til byen og ikke kunne nå at købe slik, som ellers var lovet.

Men her på Færøerne er alle så flinke, så da vi forklarer buschaufføren på den ordinære busrute problemet, løser han det da bare. Han stopper ekstraordinært 10 minutter på en tankstation, så vi kan nå at købe slik. Tror ikke den gik i Danmark! Dagens billeder ses her.

Vi er alle godt trætte her til aften. Der skal hygges med piltene, som nu er alene hjemme - det har de fortjent. Så vi får aftensmad indendøre og holder lejrbål inde også. De har lavet små grupper som skal stå for underholdningen, og stemningen er høj. I morgen er de alene i lejren indtil væbnerne kommer hjem til aften.

Opdateret tirsdag 24.07.07 kl. 21.00:

Tirsdag 24.07.07

I lejren er vi alene med piltene. De var trætte i aftes og fik lov at sove en time mere her til morgen.

Vi benytter lejligheden til at få ryddet lidt op i lejr, telt og bagage, så der er sorteret til afgangen torsdag morgen. Det lykkes også at få dem alle i bad, selvom en af drengene spørger "Hvorfor? - jeg var da i bad i mandags!".

Ellers hygger de sig med forskellige aktiviteter, fra sang til kortspil. De nyder at være uden de store for en stund.

Mens vi afslutter eftermiddagen og nyder det gode vejr med snobrød, venter vi på væbnerne kommer hjem fra hike. Vi er lidt bekymrede, for vi ved fra turen i går, at turen for dem er hård. Det viser sig da også, at de måtte lave turen om.

Hvor piltene i går tog hjem fra Skalabotnur, skulle de fortsætte over næste fjeld til Kambsdalur. Men tiden og vejret talte imod, så det blev i stedet med bus sammen med seniorvæbnere, seniorer og senior+ til overnatning i Kambsdalur. Om morgenen gik de alle samlet til Fuglafjørdur. Væbnerne tog herfra til Gøta og så med bus hjem til lejren. Resten kommer så hjem i morgen. Vi får se om det er til fods eller med bus!

Pilte og væbnere har netop fået aftensmad. Kartofler og grøntsager blev kogt på Trangia, og køkkenholdet klarede karbonader og sovs.

Mit hold har været så flinke at klare opvasken, mens jeg laver hjemmeside. Bagefter mødes vi alle til fælles lejrbål og underholdning.

Når vi har lejrbål, kårer vi 3 ting: Dagens FDF´er, dagens citat samt dagens bommert. Sidstnævnte tror jeg i dag går til Andreas og Pernille, som tog saftevandsdunken, da de ville hælde vand til kartoflerne. Det ser i øvrigt festligt ud, da det var blåt saftevand! Dagens billeder kan ses her.

Opdateret onsdag 25.07.07 kl. 21.00:

Onsdag 25.07.07

I dag hygger dem der er i lejren - pilte og væbnere. Væbnerne får pakket de store rygsække, så de er klar til "afskibning".

Vejret i dag er noget mere blæsende og enkelte byger ind imellem.

Ellers er der ingen faste aktiviteter, nogle tager med på fisketur på havnen, nogle går en tur andre bliver hjemme og hygger med kortspil eller andet.

Seniorvæbnere, seniorer og senior+ kommer hjem kl. 17. De er gået fra Kambsdalur til Skalabotnur og herfra gået langs landevejen, inden de blev samlet af lejrens lastbil, som kørte dem det sidste stykke.

Nu er der oprydning i lejren, dagens hikedeltagere pakker de store rygsække, og så er der lejrbål, hvorefter køkken m.v. pakkes ned. Og så er det tidlig op i morgen og pakke telte, gøre rent m.v., inden bussen kører kl. 9 mod Torshavn. Dagens billeder ses her.

Jeg vil nu hive internetstikket ud, og ile ud og hjælpe med pakkeriet. Dette er nok den sidste rapportering inden vi kommer hjem. Her vil de sidste billeder så komme på. Vejrudsigten lyder desværre på jævn til hård vind fredag, men den aftager heldigvis lørdag. Men mon ikke alle seje FDF´ere alligevel kommer vel i havn i Hanstholm.

Opdateret 30.07.07 kl. 01.00:

Torsdag 26.07.07

Natten til torsdag blæser det op og det regner. Det rusker i teltene. Så alt er vådt, da vi står op tidlig torsdag morgen. Jeg selv må konstatere at soveposen er drivvåd og at støvlerne i "forteltet" har taget vand ind. Onde øjne vil nok påstå at det skyldes webmaster er med på FDF-lejr for første gang!

Men med en flot indsats bliver hele lejren pakket ned i silende regnvejr, og vi får pakket og når bussen kl. 9. Stor ros til alle for en fælles indsats.

Vi bemærker at det tørlagte vandløb ved lejren nu er blevet til et fossende vandløb. Der er åbenbart kommet så meget regn i fjeldene, at vandløbene nu bliver fyldte.

Færingerne har i 6 uger savnet regn - de er begyndt at pumpe vand fra søer som drikkevand, så vi gætter på at de glæder sig over regnen. For os er det træls, men omvendt kan vi glæde os over, at kun den sidste dag er regnfuld. Med færingske øjne har vi haft fantastisk vejr på hele lejren.

Første stop i Torshavn er på hospitalet, hvor Gitte & Tove sættes af. Herefter fortsætter vi til havnen, hvor vi får de store rygsække indlogeret hos rederiet. Så vi har kun håndbagagen tilbage, da vi når sportshallen ved middagstid.

Vi får hængt soveposer m.v. til tørring og får frokost, inden vi bevæger os på regnturs-sightseeing i Torshavn. Vi deler os i 2 hold.

Det ene hold tager direkte til SMS - det eneste shoppingcenter på Færøerne.

Det andet hold tager en tur rundt i den gamle bydel sammen med Jesper & Julie, som ved deres familiebesøg i fredags fik så megen information, at de kan agere som dygtige guider. Det regner kraftigt, så også dette hold slutter indendøre i SMS-shoppingcenteret.

Kl. ca. 17 er de fleste returneret til sportshallen, hvor vi får regntøjet hængt til tørring. Børnene leger i hallen, inden vi indlogerer os på gulvet. Heldigvis er der fint køkken til hallen, så vi undgår at skulle ud i den kraftige regn og blæst for at lave pølser og spaghetti på Trangia.

Der bliver tid til et kort lejrbål i hallen (igen uden bål), inden vi går tidlig til ro, for vi skal op 5.45, så vi kan få morgenmad og gøre rent, inden hallen forlades kl. 7.

Fredag 27.07.07

Til morgenmad får de fleste en søsygepille, for der er kraftig blæst i vente!

Heldigvis er det kun støvregn, så vi er ikke gennemvåde da vi efter en lille halv times gang ankommer til færgeterminalen. Vi får indlogeret de store rygsække og kommer ombord.

Igen har vi dæk 8 som spiseplads og dæk 5 som fælles indendørsområde. Nu kender alle færgen, så børnene bevæger sig kendt rundt. Og mange nyder godt af, at de ikke har brugt så mange lommepenge på turen. Der er stadig meget i behold, og butikken frister.

Om aftenen holder vi lejrbål kl. 19.30 i en krog på dæk 6. Vores sang er åbenbart udmærket, for adskillige turister kigger på. Vi venter på klokken bliver 20, for så har rederiet lovet os en spændende aktivitet. Den udebliver desværre og udsættes til i morgen kl. 12. Men vi får et spil "Hvem vil være millionær" og en masse slik som kompensation.

Heldigvis vipper færgen ikke så slemt som forventet i dagens løb, men igen til aften tales om blæst, så vi går hurtigt til ro, både fordi vi er trætte og for at komme til at sove inden blæsten tager til.

Lørdag 28.07.07

De fleste sov og registrerede ikke en del søgang om natten. Det er stille, da vi vågner. Men inden vi når at juble os over det stille vejr, får vi oplyst at det skyldes at vi sejler langs Norges kyst og ligger i læ. Og kigger vi til bagbord, kan vi se at vi er meget tæt på!

Længere ude blæser det. Der er mere kraftig blæst på vej i Nordsøen og Skagerak, så kaptajnen frygter vi skal ligge underdrejet ved Hanstholm. Han har derfor i nat sat farten op og er nu 2 timer foran planmæssig tid. Han vil se om han kan nå til Hanstholm og ud igen, inden vejret bliver for slemt.

Så vi får alle søsygepiller og frygter det værste, når vi går fri af Norges kyst. Vi aflyser frokosten. Imens kan vi så glæde os over, at vi kommer hjem 2 timer før.

Men heldigvis er turen slet ikke slem, og måske var vejrudsigten blevet bedre, for skibet ankom kun 1 time før planmæssig ankomst. Jeg tror kaptajnen har sat farten ned for at spare brændstof. Men passagererne fik intet fortalt, de stod klar 2 timer før!

Men det blæste op, og skibet sejlede i øvrigt fra Hanstholm 2 timer før planmæssig afgang. Rederiet forsøgte at kontakte de 1.400 passagerer, og de fleste nåede at komme med.

Kl. 16 går vi i land og får lidt at spise inden bussen kører mod Vester Hassing. Gitte kommer med uden kørestol, for den skal retur med færgen til hospitalet i Torshavn. Ingen kender til en aftale om, at en dansk kørestol skulle stå klar.

Kl. 18.50 ankommer vi til Vester Hassing, og sommerlejren slutter. De sidste billeder fra turen ser du her.

Jeg tror alle er enige i, at det har været en forrygende sommerlejr med mange og spændende oplevelser.

Der er mange gode oplevelser med FDF. Sommerlejren er blot en af disse.
Skal du med næste år? - så skal de store til Norge!

Kort med markering af nogle af de steder der er omtalt i dagbogen: